Реформа децентралізації покликана змінити пострадянську систему управління на європейську
Добавив:
Коментарів: 0
Добавлено: 18-03-2017, 12:17
Переглядів: 134

Вже третій рік в Україні триває реформа децентралізації. Розпочалась вона зі схвалення Урядом України Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні (розпорядження КМУ від 01.04.2014 №333-р). Метою реформи є створення спроможних самодостатніх громад, які мали б необхідні правові, фінансові та інші ресурсні можливості для надання населенню повноцінних адміністративних послуг та забезпечення комфортних і безпечних умов проживання людини в селі, селищі, місті.

Реформа децентралізації покликана змінити пострадянську систему управління на європейську

 


Існуюча в Україні система місцевого самоврядування сьогодні не відповідає потребам населення. Адже переважна більшість територіальних громад, маючи право вирішувати питання місцевого значення, неспроможна їх виконувати через надмірну подрібненість та надзвичайно слабку матеріально-фінансову базу, а саме: недостатність власних коштів, занепад, або відсутність інфраструктури (необхідних будівель, споруд, доріг тощо), а також брак кадрів відповідної кваліфікації. Тому значна частина питань місцевого значення –утримання приміщення шкіл, лікарень, будинків культури та інших будівель комунальної власності, забезпечення благоустрою територій, нічне освітлення вулиць тощо – не вирішується належним чином.

Саме з метою наділення місцевого самоврядування додатковими ресурсами та повноваженнями наприкінці минулого року було внесено зміни до Бюджетного та Податкового кодексів України, якими здійснено перший етап бюджетної децентралізації. Відповідно до цих змін громади, які об’єдналися (об’єднані територіальні громади) виходять на прямі міжбюджетні відносини з державними бюджетом та наділяються повноваженнями та ресурсами, як у міст обласного значення. Перш за все, мова йде про зарахування до їхніх бюджетів 60% податку на доходи громадян. З додаткових ресурсів у ході реформи місцеві ради отримають власний земельний податок та податок на нерухоме майно, ставки яких на своїй територій кожна рада встановлюватиме самостійно. Громада отримує також 5 % від продажу пального на АЗС, алкогольних та тютюнових виробів. Крім того, за бюджетами місцевого самоврядування залишаються 100 % єдиного податку та інші місцеві податки і збори. Також планується передати до юрисдикції кожної ради всі землі відповідної громади, в тому числі і за межами населених пунктів.

Реформа децентралізації покликана змінити пострадянську систему управління на європейську

Однак навіть наділення цими ресурсами переважної більшості наявних дрібних територіальних громад їхньої спроможності не забезпечить. Надмірна частина коштів у таких громадах і далі витрачатиметься на утримання управлінського апарату, а для реалізації серйозних проектів місцевого розвитку коштів не вистачатиме. Тому реформа місцевого самоврядування, враховуючи позитивний як європейський, так і власний історичний досвід, передбачає об’єднання (укрупнення) територіальних громад.

Однак укрупнення території громад не може бути довільним, воно має свої логічні межі. Відстань від центру громади до її найвіддаленішого населеного пункту має бути такою, щоб у екстрених випадках її не довше, ніж за 30 хвилин могли подолати пожежна команда, швидка допомога, поліцейський патруль. Допомога, надана через більший проміжок часу, різко втрачає ефективність.

Питання визначення меж нових об’єднаних громад вирішуватиметься Перспективним планом формування територій громад, який розробляє обласна державна адміністрація, схвалює обласна рада та затверджує Уряд. Перспективний план готується на основі критеріїв, визначених у Методиці формування спроможних територіальних громад, затвердженої постановою КМУ від 08.04.2015 №214 та з урахуванням думки громадян.

Після консолідації громад села, які не матимуть власних сільрад, будуть представлені в раді об’єднаної громади своїми депутатами, а у виконкомі – сільськими старостами. Старости та депутати здійснюватимуть зв’язок між односельцями і владою громади, та вирішуватимуть різні проблеми його жителів у раді та виконкомі. До центрів спроможних громад будуть перенесені з районних центрів місця надання низки важливих адміністративних, соціальних послуг, а також послуг пожежної, правоохоронної, санітарно-епідеміологічної служби.

Голова обласної державної адміністрації Олександр Фищук наголошує, що утворення спроможних об’єднаних громад на Буковині сприятиме економічному розвитку краю. Реформи, що нині впроваджуються в Україні покликані змінити пострадянську систему управління (командно-адміністративну) на демократичну європейську.

Прес-служба ОДА.



Джерело http://kitsman.rayon.cv.ua/
Інформація
Відвідувачі, Ви так само можете залишити коментарі до даної публікації
Схожі новини:




Особистий кабінет